четвер, 21 вересня 2023 р.

АУТИЗМ ТА АГРЕСИВНА ПОВЕДІНКА #зНету

♦️ АУТИЗМ ТА АГРЕСИВНА ПОВЕДІНКА
 
Почався новий навчальний рік і я зустрічаю в постах багато запитань від батьків дітей з аутизмом, що їх дитина проявляє ознаки агресивної поведінки в класі або в школі. Отже, розглянемо основні причини та стратегії допомоги дітям з РАС при виникненні епізодів агресії.
 
Приблизно одна дитина з аутизмом з чотирьох демонструє агресивну поведінку, яка може варіюватися від ламання меблів та предметів навкруги до самоушкодження або агресії в бік інших людей.
 
🔷 Агресивна поведінка може мати наступні ФОРМИ:
▪ Мелтдаун з плачем та криками
▪ Намагання втекти від ситуації, що потенційно може створити небезпеку для дитини
▪ Прояви агресивних дій в бік інших осіб (кусання, биття, завдання ударів руками або ногами, штовхання, дряпання)
▪ Надмірна емоційна реакція на ситуацію
▪ Людина не може самостійно заспокоїтися та не реагує на слова розради від інших
▪ Самоушкодження (наприклад, биття себе по голові, биття головою об предмети/меблі, висмикування волосся)
▪ Посилення самостимулюючої поведінки (хлопки долонями та руками).
 
 
🔶 ЦИКЛ ГНІВУ
Злість у осіб з аутизмом може проявлятися через так званий «цикл гніву»
▪ Хаотична стадія (поява перших симптомів гніву, розкачування тіла, безперервне ходіння, закривання вух долонями, людина раптом стає напруженою, може словесно ображати інших)
▪ Стадія гніву (сплеск гніву, фізична агресія, дії)
▪ Стадія відновлення (уникання, фізичне безсилля, виснаженість, розкаяння, наявність суперечливих почуттів, в деяких випадках відсутність спогадів про сам епізод гніву).
 
🔷 АУТИСТИЧНИЙ ГНІВ ТА ТАНТРУМ (ІСТЕРИКА)
 
Слід відрізняти аутистичний гнів від істерики, хоч інколи вони і можуть бути схожими.
Зміна настрою часто відбувається у всіх дітей, метою якої є скоріше маніпуляція або отримання бажаного.
Зазвичай аутистичний мелтдаун та гнівний епізод не має конкретної мети. Це знак того, що дитина в цей момент не здатна справлятися з вимогами ситуації внаслідок сенсорних причин або непередбачуваних змін.
 
🔶 Перелік деяких ПРИЧИН, що можуть викликати злість та гнів у аутичної особи:
▪ сенсорне перевантаження (фізичний дискомфорт від сенсорних подразників)
▪ зміни в розпорядку дня або в усталеній діяльності (дистрес перед обличчям нової ситуації, вихід з зони комфорту, відчуття безпомічності та збентеження, підвищена тривожність через зміни навколишнього середовища).
▪ одночасна багатозадачність (реакція на прохання виконати декілька задач одночасно, неможливість розставити пріоритети або коли вони надаються під час виконання іншого завдання / діяльності)
▪ поведінка інших осіб (образи з боку інших, насмішки, негативні коментарі, ігнорування)
▪ непереносимість недосконалості інших (швидкий темп мовлення, розмова високим голосом, прямий зоровий погляд)
▪ стрес та тривожність (зміни рутини, нерозуміння однолітків, труднощі комунікації, депресивні епізоди, уникання)
▪ гнівні думки (повторюване мислення, залипання на негативних думках щодо неприємних ситуацій та почуттів, що викликають злість)
▪ труднощі з контролем імпульсів (неможливість стримувати імпульси агресивної поведінки, негайне вивільнення почуттів, критичний рівень фрустрації)
▪ медичні проблеми (метаболічні проблеми, болі у шлунку, низький рівень глюкози, алергічні реакції, головний біль, вушні інфекції, поганий сон, діабет, судомні напади).
 
🔷 ПЛАН ДІЙ ПО РОБОТІ З АГРЕСІЄЮ
1. ▪️ Ідентифікувати тригери (спостереження за поведінкою дитини: зазвичай це зміни в розпорядку дня, сенсорне перевантаження, засмучення від спілкування, труднощі з соціальною взаємодією)
2. ▪️Розробити копінг-стратегію (робота з рутиною та змінами, релаксаційні техніки, надання часу на відновлення у тихому затишному місці)
3. ▪️Навчати навичкам емоційного регулювання (візуальні підказки для ідентифікації своїх почуттів, техніки заспокоєння, рахунок, дихання тощо)
4. ▪️Звернутися за професійною допомогою (сумісна робота батьків та фахівців над планом допомоги під час криз та спалахів гніву).
 
🔹Перш за все слід визначитися зі стратегією:
1. Провести аналіз: чому це сталося?
2. Розробити план поведінкового втручання:
▪ Профілактика подібної поведінки;
▪ Стратегії щодо припинення небажаної поведінки.
3. 🔻Всі оточуючі люди (родина, батьки, вихователі, вчителі) мають навчитися цьому плану та стратегіям та дотримуватись його.
 
🟢 ЩО ТРЕБА РОБИТИ:
☑ залишайтеся спокійними!
☑ впевніться, що дитина в безпеці
☑ приберіть небезпечні предмети
☑ зменшуйте стимулюючі подразники (шум, світло)
☑ зрозумійте емоції людини з аутизмом
☑ відведіть її в надійне та тихе місце
☑ використовуйте сенсорні предмети для зменшення стресу
 
❌ Що НЕ треба РОБИТИ:
▪ не намагайтеся заспокоїти
▪ не питайте ні про що
▪ не засуджуйте
▪ не сваріть
▪ не намагайтеся виховувати або соромити в цей момент
▪ не нервуйтеся самі.
 
✅ ІНШІ ВИДИ ДОПОМОГИ:
▪ Використання медикаментозної підтримки на підставі призначень та визначення дози лікарем-психіатром, педіатром, ін.
▪ Використовуйте правильну комунікацію (короткі та чіткі речення)
▪ Використовуйте соціальні історії для надання варіантів альтернативної поведінки замість кусання, ударів, фізичної агресії
▪ Використовуйте заохочення у випадку позитивної реакції (слова, увага, улюблені види діяльності, іграшка, жетони, ін.)
▪ Перенаправлення поведінки (переключення на безпечні дії, якщо доречно)
▪ Тренінги по підготовці до змін (перед зустріччю нових людей чи відвідуванням нових місць)
▪ Надання сенсорних видів розгрузки (батут стрибки, напівтемне приміщення, сенсорна ковдра/жилет)
▪ Дихальні вправи (релаксація)
 
‼️ ВАЖЛИВО:
▪ Розлад аутистичного спектра характеризується дуже високою чутливістю до подразників, які для типової нервової системи являються цілком прийнятними.
▪ Для людей же в спектрі високий рівень тривожності та стресу, на додачу до сенсорних труднощів може пришвидшувати досягнення критичної точки, ніж у нейротипових людей. Що проявляється через зриви у вигляді агресивної поведінки у відповідь на подразники навколишнього середовища.
 
 
‼️Даю візуальну підказку для зменшення поведінки, що викликає агресію.
 
▪️Статті для написання:
1. High-functioning autism and anger (листопад, 2021 / сайт goldercaretherapy. com)
2. Distressed behaviours – a guide for all audience (National autistic society)
3. How do you treat aggression in people with autism? (Claire Delano, BA, жовтень, 2021).

©️ переклала, адаптувала, склала соц історію Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).
Копіювання будь-якої частини цього тексту без згоди та вказування авторства ЗАБОРОНЕНЕ.

Немає коментарів:

Дописати коментар